Terkini di Kemaman !!!

Monday, June 3, 2013

[Bendung Fitnah] Lesen penyiaran media sosial dikaji - @shaberyc

"Malaysia merupakan antara negara yang bebas menggunakan laman sesawang berbeza dengan negara-negara lain seperti di China yang menyekat laman popular Facebook."

"Kita sedang kaji undang-undang yang dibuat oleh Singapura. Ia mesti dilihat sejauh mana tidak bertentangan dengan prisip kebebasan," 


Kerajaan akan mengkaji untuk mengenakan bayaran lesen penyiaran media sosial sepertimana yang dilakukan oleh Singapura bagi membendung fitnah dan perkara-perkara negatif di laman sesawang.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, undang-undang Republik Singapura yang mengenakan bayaran 50 ribu dolar kepada syarikat yang menggunakan media sosial terutamanya melibatkan sektor penyiaran.

"Kita sedang kaji undang-undang yang dibuat oleh Singapura. Ia mesti dilihat sejauh mana tidak bertentangan dengan prisip kebebasan," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja sehari ke Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) di sini hari ini.

Hadir sama Timbalan Menteri KKMM Datuk Seri Kamaruddin Siaraf, Ketua Setiausaha KKMM Datuk Rothiah Omar, Timbalan Ketua Setiausaha (Multimedia), Datuk Md Afendi Hj Hamdan.

Jelasnya, Malaysia merupakan antara negara yang bebas menggunakan laman sesawang berbeza dengan negara-negara lain seperti di China yang menyekat laman popular Facebook. Baca sepenuhnya di KL POS.

No comments:

Post a Comment